Skapa en order i Ongoing

Det finns två olika sätt att genomföra en manuell order i Ongoing. I den här guiden framgår det ena sättet, vilket är orderläggning genom grafiska gränssnittet i Ongoing

Manuell orderläggning genom Ongoings grafiska gränssnitt

Business to Customer

  1. Logga in på ongoing http://brizo.ongoingsystems.se/brizo/
  2. Gå till Order → skapa order
  3. Mata in kunduppgifter längst upp till vänster. Om befintlig kund, välj kund i drop-down-menyn
  4. Annars, välj “skapa ny kund”
    • Lägg till all info för kund
  5. Normalt, välj “sms-avisering” och “mejl-avisering”. 
  6. Lägg till ett ordernummer (viktigt)
  7. Längst ner till vänster, bocka i “visa alla fält”


Ordertyp

  1. Ofta krävs för oss att kunna skilja på behandling av B2B och B2C. Vid Orderläggning ställer man in det på vänster sida i rutan "orderinfo", under rubriken "ordertyp". Välj det som passar ordern bäst.

Frakt

  1. Frakt: Under “Frakt”, välj lämpligt fraktavtal för destinationen.

Val av produkter

  1. Tryck på knappen “skapa” längst ner på sidan
  2. Då kommer du till artikellistan, där du kan lägga till vilka artiklar som ska med i ordern. Sök på artikel, skriv antal, och tryck på “kundvagnen”, så läggs rätt artikel till

  1. När alla artiklar är inlagda i rätt antal, se översikten till höger


  1. När allt är färdigt, tryck på “Stäng order”
  2. KLART!


Om Business to business

    1. Följ mönster enligt Business to Customer med undantag för punkt 5 som gäller avisering
    2. Om ni lägger in aviseringsuppgifter så kommer paketet behöva bokas för utleverans med mottagaren. Lägg istället in telefonnummer i fältet “leveransanvisning” om ni vill ha paketet som vanligt företagspaket, och bocka av alla fält i rutan avisering.
  • Inköpsordernummer - det går att ordna t.ex. att vi sätter inköpsordernummer på utsidan av lådan. Maila support@brizo.se om ni vill sätta upp dylika rutiner för B2B.