Det finns två olika sätt att genomföra en manuell order i Ongoing. I den här guiden framgår det ena sättet, vilket är orderläggning genom grafiska gränssnittet i Ongoing
Manuell orderläggning genom Ongoings grafiska gränssnitt
Mata in kunduppgifter längst upp till vänster. Om befintlig kund, välj kund i drop-down-menyn
Annars, välj “skapa ny kund”
Lägg till all info för kund
Normalt, välj “sms-avisering” och “mejl-avisering”.
Lägg till ett ordernummer (viktigt)
Längst ner till vänster, bocka i “visa alla fält”
Ordertyp
Ofta krävs för oss att kunna skilja på behandling av B2B och B2C. Vid Orderläggning ställer man in det på vänster sida i rutan "orderinfo", under rubriken "ordertyp". Välj det som passar ordern bäst.
Frakt
Frakt: Under “Frakt”, välj lämpligt fraktavtal för destinationen.
Val av produkter
Tryck på knappen “skapa” längst ner på sidan
Då kommer du till artikellistan, där du kan lägga till vilka artiklar som ska med i ordern. Sök på artikel, skriv antal, och tryck på “kundvagnen”, så läggs rätt artikel till
När alla artiklar är inlagda i rätt antal, se översikten till höger
När allt är färdigt, tryck på “Stäng order”
KLART!
Om Business to business
Följ mönster enligt Business to Customer med undantag för punkt 5 som gäller avisering
Om ni lägger in aviseringsuppgifter så kommer paketet behöva bokas för utleverans med mottagaren. Lägg istället in telefonnummer i fältet “leveransanvisning” om ni vill ha paketet som vanligt företagspaket, och bocka av alla fält i rutan avisering.
Inköpsordernummer - det går att ordna t.ex. att vi sätter inköpsordernummer på utsidan av lådan. Maila support@brizo.se om ni vill sätta upp dylika rutiner för B2B.