Skapa en order i Ongoing
Det finns två olika sätt att genomföra en manuell order i Ongoing. I den här guiden framgår det ena sättet, vilket är orderläggning genom grafiska gränssnittet i Ongoing
Manuell orderläggning genom Ongoings grafiska gränssnitt
Business to Customer
- Logga in på ongoing http://brizo.ongoingsystems.se/brizo/
- Gå till Order → skapa order
- Mata in kunduppgifter längst upp till vänster. Om befintlig kund, välj kund i drop-down-menyn
- Annars, välj “skapa ny kund”
- Lägg till all info för kund
- Normalt, välj “sms-avisering” och “mejl-avisering”.
- Lägg till ett ordernummer (viktigt)
- Längst ner till vänster, bocka i “visa alla fält”
Ordertyp
- Ofta krävs för oss att kunna skilja på behandling av B2B och B2C. Vid Orderläggning ställer man in det på vänster sida i rutan "orderinfo", under rubriken "ordertyp". Välj det som passar ordern bäst.
Frakt
- Frakt: Under “Frakt”, välj lämpligt fraktavtal för destinationen.
Val av produkter
- Tryck på knappen “skapa” längst ner på sidan
- Då kommer du till artikellistan, där du kan lägga till vilka artiklar som ska med i ordern. Sök på artikel, skriv antal, och tryck på “kundvagnen”, så läggs rätt artikel till
- När alla artiklar är inlagda i rätt antal, se översikten till höger
- När allt är färdigt, tryck på “Stäng order”
- KLART!
Om Business to business
- Följ mönster enligt Business to Customer med undantag för punkt 5 som gäller avisering
- Om ni lägger in aviseringsuppgifter så kommer paketet behöva bokas för utleverans med mottagaren. Lägg istället in telefonnummer i fältet “leveransanvisning” om ni vill ha paketet som vanligt företagspaket, och bocka av alla fält i rutan avisering.
- Inköpsordernummer - det går att ordna t.ex. att vi sätter inköpsordernummer på utsidan av lådan. Maila support@brizo.se om ni vill sätta upp dylika rutiner för B2B.